2007. október 4., csütörtök

expertek jöttek és mondták hogy vocoder

mert most az a trendi, hogy a félművelt bemondóink fülre vágják az aktuális trackben használt effektprocesszorok nevét és típusát. Eddig a vocoder volt soron de a francia house előtérbe kerülésével meg kell ismerkednünk egy újabb varázsszóval, ami úgy hangzik, hogy sidechain kompresszor. De előbb pár szó a normál kompresszorról és használatáról.

A kompresszor egy dinamikus hangerőszabályozó, nagyon egyszerűen megközelítve. Folyamatosan méri a bemenő jel amplitúdóját (a hangerőt) és ha ez meghalad egy előre beállított küszöbértéket, akkor kompresszorunk elkezd dolgozni. De mit csinál?

Egy kompresszornak legalább négy állítható paramétere van:
  • treshold vagyis a küszöb, decibelben [dB]
  • ratio, a szabályzási arány, decibel per decibelben [dB]:[dB]
  • attack, azaz a felfutás, milliszekundumban [ms]
  • release, a lecsengés, milliszekundumban [ms]
Jobbra egy nagyon frankó kompresszor screenshotja. Úgy működik, hogy, ráakasztjuk egy olyan hangsáv mögé, aminek a hangerejét szabályozni szeretnénk. Jelen esetben ez egy drumloop. Beállítunk egy treshold értéket, ami legyen -2.74 dB, egy 2.87 ratio-val, 10.2 ms attack és 546 ms release mellett. A kompresszorunk ekkor a következőt csinálja:
  • figyeli a bemenőjel amplitúdóját, legfőképpen azt, hogy -2.74 dB fölé kerülünk-e
  • ha igen, 10.2 ms-ig nem csinál semmit
  • ezután a bemenő jel minden 2.87 dB hangerőnövekedése csak 1 dB hangerőnövekedést jelent a kimeneten (ezért az arány 2.87:1)
  • ezt 546 ms-ig tartja aztán a kompresszor visszatér az eredeti állapotába
Jó bonyolult és látszólag teljesen értelmetlen. Mégis, nélküle nem volna kifejezetten hangos, lüktető tánczene, tiszta énekhang vagy Bruce Willis kiabálása miközben felrobban mögötte egy atombomba. A kompresszor, legyen az hardware vagy software, elengedhetetlen kelléke az elektronikus zene világának, mondhatnánk úgy is, hogy minden sáv végén lóg általában egy belőle.

Vegyük észre, hogy a kompresszor a bemenőjelen mértek alapján hajt végre műveleteket ugyanazon a bemenőjelen. Mi van akkor, ha mért jel és a szabályozott jel nem ugyanaz? Semmi különös, jön a Daft Punk, a french house, Beckers vagyis a sidechain kompresszor. Ahhoz, hogy még inkább érthető legyen, összedobtam egy kis tutorialt. Ami szükséges hozzá:
  • egy host (mondjuk az Ableton Live)
  • egy VSTi basszus szinti (itt a VB-1 a Steinbergtől)
  • egy VSTi szinti hangszőnyeghez
  • egy drumloop vagy bármilyen drumloop előállítására képes eszköz (sampler, hangminták stb.)
  • egy sidechain kompresszor (ez itt az OtiumFx Compadre Beatpunchere lesz, a demo letölthető innen.
  • középhaladó szint a számítógépes zenélésben
Először is, kezdjünk el egy 128 bpm tempójú projectet a Live-ban, egyenlőre egy MIDI sávval, aminek legyen a neve 'Drums'. Hangszerként az Ableton Live gyári dobkészletei közül a Ballad nevűt húzzuk rá erre a sávra. Végül pedig hozzunk létre egy 'ghost kick' nevű klipet, ami legyen 1 bar hosszúságú és minden negyed elején legyen egy tizenhatodnyi lábdob. Így.

Ez persze így nem túl változatos. A screenshotnak megfelelően hozzunk létre még két darab MIDI sávot, nevezzük el őket 'Bass' és 'Bass pad' néven. A 'Bass' nevűre húzzunk rá a basszus szintit, a másikra pedig a hangszőnyegest. A hangszőnyegeshez válasszunk valami olyan presetet, amiben legalább két, egymáshozt képest enyhén elhangolt fűrészfog oszcillátor szól. Mindkét új sávunkon legyen egy-egy klip, 4 bar hosszúságban és próbáljunk meg valami patternt kreálni, az enyém az előző screenshoton látható irgalmatlanul primitív pattern. Jól hallható, hogy a közel azonos frekvenciatartományban terpeszkedő két hangszer (a lábdob és a basszus) hogyan harcol egymással a mélyben. Többek között ennek a jelenségnek az orvoslására is jó a sidechain.

A példa kedvéért további audio sávokat pakoltam be, az egyik egy house drumloop, a másik ugyanaz csak filterezve+delay és zengető. Az ugyancsak most létrehozott 'FX'-el kezdődő audio sávok közül számunkra csak az 'FX1_SC' nevű érdekes, mert erre húztuk rá a sidechain kompresszort. Használatához a 'Drums' track Audio To legördülő menüjében válasszuk ki az 'FX1_SC' sávot és az alatta lévő opciók közül pedig a '3/4-otiumFx Compadre - Stereo SC'-t. Ezután nyomjuk be az 'FX1_SC' sávon az In gombot. Ezzel a lépésünkkel a 'Drums' sáv jelét beküldjük az 'FX1_SC' sávon lévő kompresszor 3/4 sztereó inputjába. Ha jól csináltuk a 'Drums' sáv elindításakor nem halljuk a lábdobot.

Ahhoz, hogy halljunk is valamit, küldenünk kell egy jelet a kompresszor másik bemenetére is, jelen esetben ez a 'Bass pad' sáv lesz. Hasonlóan az előzőhöz itt is az 'FX1_SC' sávot választjuk az Audio To legördülő menüjében, de meghagyjuk a 'Track In' opciót. Ha mindent jól drótoztunk, akkor ezt kapjuk. Utoljára marad a sidechain kompresszor bekapcsolása, ami a kezelőfelület 'Key In' gombjának benyomásával történik. A többi paraméter beállításához segítség itt.

Indítsuk el a 'zenét'. A kompresszor 'Treshold' csúszkáján állítsunk be 0 dB-t (felső végállapot). Ilyesmit fogunk hallani, dobok nélkül.
Ez persze még mindig semmi, ezért a kompresszor tresholdját húzzuk le -24...-26 dB környékére. Mindjárt más.

Mit is csináltunk? Először is létrehoztunk egy lábdob sávot, ami fizikailag nem szól, csupán egy periodikus bemenőjelet ad a kompresszornak. A kompresszorba bemenő másik sáv hangerejét ez a lábdob szabályozza: ha a lábdob éppen szól akkor halkítja, ha nem akkor nyugton hagyja a hangerőt. A végeredmény egy lüktető, pulzáló valami. Végére pedig gondolkodjunk el azon, mi lenne ha a hangerő helyett valami filter cutoffját szabályozhatnánk ugyanígy...

Rém primitív és csiszolatlan loopunk teljes pompájában pedig itt hallható.

Nincsenek megjegyzések: